ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 27 ساله )

سلام. من حقیقتش مدتی نزدیک به یک ماهه که دچار یه ضایعه پوستی شدم که روی ارنج و مچ دستم و بسیار بسیار کم داخل بازوهام و همچنین روی قوزک پام تقریبا مشابه ساعد دست و مچ دستم دون دون قرمز به شکل دایره طور به مرکزیت یکسان ایجاد شده و مرکزشون ولی خالیه. این ضایعات نه خارش دارن نه سوزش دارن نه گزگز میکنن نه درد دارن. واقعا به جز قرمز شدن و یه کوچولو ملتهب شدن که خب برجستگی خیلی جزئی ایجاد کردن هیچ علامت دیگه ای ندارن. مواد غذایی ای که زیاد مصرف کردم در این مدت هم شامل فلفل، سس های فلفل تند و پنیر پارمزان و هات چاکلت و قهوه بوده، نمیدونم مواد حساسیت زای دیگه ای هم هست یا نه؟ در ضمن حدود 2 ماه و نیم هم هست که مصرف سیگار نداشتم ولی به جاش از این Vape ها یا Pod ها که الکتریکی هستن و داخلش مایع با نیکوتین کمتر ریخته میشه مصرف کردم، محتویات ماده تا جایی که بررسی کردم پروپیلن گیلکول، گلیسیرین و نیکوتین هست و احتمالا اسانس که بر اساس طعم ها هندونه و طعم ادامس بوده، در ادامه که مطالعه کردم و خوندم گویا این دستگاه ها نیکل هم ازاد میکنن و احتمالا نیکل هم وارد بدن میشه. نمیدونم حساسیت به نیکل بوده که عامل این اتفاق شده یا نه یا به چیزای دیگه؟ سابق بر این صورتم آکنه داشت ولی همیشه ازمایش خون میدادم از سال 90 اردیبهشت ماه الی همین آذر ماه 97 و همیشه آنزیمای کبدیم سالم و در حد نرمال بوده
SGOT SGPT و آلکالین فسفات. بقیه موارد هم طبیعی بوده مثل اهن و چربی و ... فقط به علت مصرف دخانیات و نیکوتین گلبول قرمزم گاها یه کم بیشتر بود و غلظت خون داشتم. که اون هم فکر کنم به علت اینکه این دستگاه های POD منواکسید کربن نداره الان در وضعیت مناسبی باشه. با عرض پوزش که توضیحات زیاد شد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و بگید چه کاری باید انجام بدم؟


مشاور (خانم دکتر مختاری)

سلام
تشخیص دقیق نیازمند معاینه و دیدن ضایعه پوستی است. ولی با توجه به توضیحات احتمال حساسیت زیاد است. تمام مواردی که ذکر کردید احتمال ایجاد آلرژی دارند ولی در این میان احتمال حساسیت به نیکل بیشتر است. بهترین راه اجتناب از موادی ست که احتمال حساسیت دارند و استفاده از پماد های ضد حساسیت. ولی بهتر است اول توسط پزشک ویزیت شوید و بعد اقدام به درمان کنید.